Tworzenie fiszek – czemu prawdopodobnie robisz to źle?

TWORZENIE FISZEK

czemu prawdopodobnie robisz to źle?

Tworzenie dobrych fiszek nie polega tylko na wstawieniu jednego słowa na jednej stronie i drugiego na drugiej.

By późniejsza nauka z nich była naprawdę skuteczna warto zastosować się do szeregu technik i metod. Część z nich znajdziesz w tym artykule.

Jeżeli jeszcze nie wiesz jak skutecznie i efektywnie uczyć się z fiszek, to najpierw radziłbym zajrzeć do tego artykułu.

Nie było tam jednak za wiele o samym procesie tworzenia fiszek.

Tak jak wspomniałem, dzisiaj chciałbym to nadrobić i pokazać Ci – mój drogi Lepszaku – jak ze zwykłych, białych karteczek uczynić pamięciową broń masowego rażenia (sorry, jakoś depresyjnie dzisiaj).

Tworzenie fiszek - jak robić to lepiej

Wybierz Fiszki dla siebie!

Kliknij na przycisk i znajdź fiszki, które spełnią Twoje potrzeby. Jeżeli zdecydujesz się na ich zakup, część pieniędzy trafi do mnie i zostaną przeznaczone na rozwój bloga!
Nie wiesz co wybrać? Napisz na kontakt@betteradrian.pl! Pomogę Ci!

Poprzednio tłumaczyłem, że wystarczy na jednej stronie napisać słówka w języku polskim a na odwrocie w języku obcym. Już wiesz, że to nie prawda. Nie chciałem Cię po prostu przytłaczać zbyt dużą ilością informacji naraz – taki ze mnie dobry wujek.

Sposób z jednym słowem na przodzie i rewersie możesz stosować z większą albo mniejszą skutecznością. Istnieje jednak wiele możliwości, żeby tą skuteczność znacznie podwyższyć.

Jak więc robić skuteczne fiszki? Czytaj dalej, to pokaże Ci jak.

Tworzenie świetnych fiszek to nie tylko słowa – ucz się całych zdań

Bardzo wiele osób przy okazji opanowywania podstaw nowego języka poleca naukę 1000 najbardziej popularnych słówek. Moim zdaniem jest to dosyć spory błąd – co nam przyjdzie ze samych słów?

Co z nimi zrobimy, jak będziemy wiedzieli kiedy ich użyć, jak wygląda konstrukcja zdania z danym słowem? Z pewnością znalazłoby się jeszcze kilka pytań, które podważałoby takie podejście.

Co zatem robić? Ucz się całych zdań. Najlepiej takich, których będziesz mógł bardzo szybko użyć, albo takie, które są szeroko stosowane w codziennym języku – jedno oczywiście nie wyklucza drugiego.

Osobiście uważam, że pytanie:

  • ile umiesz słówek?

powinno się zamieniać na:

  • ile umiesz zdań?

Załóżmy, że uczymy się niemieckiego słówka butelka – die Flasche. Raczej mało będzie takich sytuacji, gdzie będziemy musieli odpowiedzieć po prostu butelka i tyle – nic więcej.

Natomiast, o wiele częściej możemy potrzebować odpowiedzi – butelka stoi na stole – Die Flasche steht auf dem Tish. Ucząc się takiego zdania będziemy w stanie wyrazić nasze myśli w mgnieniu oka.

Znając też konstrukcje gramatyczną, bardzo łatwe będzie zamienianie rzeczownika Die Flasche na jakiś inny – tworząc w ten sposób nową odpowiedź.

Jak więc tworzyć fiszki z całymi zdaniami? Jest to bardzo proste – rzućmy okiem:

(to czy robisz swoje karteczki na komputerze, czy na papierze to tylko i wyłącznie Twój wybór.)

tworzenie fiszek przykład ze zdaniem

Nie musisz tworzyć zdań do każdej fiszki. Jeżeli uznasz, że jest to niepotrzebne, to nie dokładaj sobie pracy. Kiedy poznać czy karteczka wymaga takiego przykładu, czy nie? Trudno powiedzieć – musisz tutaj zdać się na swoje doświadczenie i intuicję.

Stosuj zasadę Pareta 80/20 – twórz fiszki z głową

Zasadę Pareta można odnieść praktycznie do wszystkiego – biznesu, czasu, produktywności, nauki. Przykładami mogą być – 20% klientów przynosi 80% zysków, czy 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści.

Jak ta reguła ma pomóc nam w tworzeniu naszych fiszek? Odnosi się ona do naszego pierwszego punktu – uczenia się całych zdań. Czy jednak mogą być one obojętnie jakie tzn. zawierać obojętnie jakie słowa? No właśnie nie!

Jeżeli będzie ono zawierało przyjmijmy 10 słów, a 8 z nich nie będziemy znali (w tym tego, którego chcemy się nauczyć) to w konsekwencji czas potrzebny na naukę takiej karteczki znacznie się wydłuży.

Racjonalne wydaję się użycie w zdaniach zasady Pareta – 80% słówek, które umiemy, pozwalają nam się nauczyć 20% słówek, których nie umiemy; inaczej – niech w zdaniu 80% wyrazów będzie już wcześniej poznanych a 20% nowych.

W przykładzie z 10 słowami – dwa (maksymalnie!) powinny być nieznane, a pozostałe osiem niewymagających nauki.

Co zrobić jak zdanie tak nam się podoba, że za żadne skarby nie chcemy z niego rezygnować? Stworzyć fiszki dla każdego ze słów! Możesz być przerażony ilością pracy jaka z tego powodu Cię czeka – bo z jednej karteczki robi się 10 – ale tylko taka droga zagwarantuje, że faktycznie nauczysz się tego co chciałeś.

Błędem natomiast jest powierzchowna nauka i oszukiwanie samego siebie – nie ulegaj tej pokusie „łatwej” roboty.

Tworzenie dobrych fiszek czasami wymaga dodatkowego wysiłku. Stosuj zasadę – kilka znaczeń – kilka fiszek

Często się zdarza, że słówko ma kilka znaczeń. Weźmy niemiecki czasownik lassen. Po Polsku? Może to być: pozwalać, kazać, zlecać, zostawiać, dać/pozwolić się.

Kusi by umieścić wszystkie znaczenia na jednej karteczce i mieć wszystko z głowy. Przyjmijmy, że tak właśnie zrobiliśmy. Co się prawdopodobnie stanie?

Okej – bierzemy fiszkę – jest lassen. Przypominamy sobie i wymawiamy jego znaczenia. Z pięciu powiedzieliśmy cztery nie zdając sobie sprawy, że umkną nam ostatni. Odwracamy karteczkę, czytamy jedno znaczenie po drugim – nasza duma rośnie aż do piątego, którego nie ujęliśmy w naszej odpowiedzi.

Mówimy jednak do siebie:

„Ej, no tak – ja to pamiętałem, tylko akurat tego nie powiedziałem.”

– Na pewno znasz to uczucie, gdyż jest ono częste – nie tylko przy nauce z fiszkami.  Po spojrzeniu na odpowiedź wydawało Ci się, że pamiętasz, a tak naprawdę było to tylko złudzenie – czegoś dowiadywałeś się np. na teście.

To zjawisko nazywa się iluzją kompetencji. Tak się dzieje, gdyż nasz mózg bardzo często myli rozpoznawanie jakiejś informacji z przypominaniem sobie/pamiętaniem jej.

Jak zatem możemy tworzyć fiszki, żeby uniknąć tego zdradliwego uczucia? Tak – każde znaczenie lassen należałoby umieścić na oddzielnej karteczce – najlepiej z przykładem. Pozwoli on odgadnąć, o które tłumaczenie czasownika może nam chodzić.

Starajmy się również nie tworzyć fiszek z więcej niż jednym przykładem na niej. W innym razie, może dojść do sytuacji, gdzie jeden przykład doskonale przywołujemy z pamięci, a drugi już niekoniecznie.

Tym samym dochodzi do dylematu – uznać fiszkę za nauczoną i przełożyć ją do następnej przegródki (chodzi o metodę z poprzedniego artykułu), czy nie?

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest, wcześniej już wspomniana mrówcza praca – umieszczanie każdego znaczenia na oddzielnej fiszce.

Tworzenie fiszek wymaga dużo czasu. Warto jednak zdecydować się na tą inwestycje

W Internecie jest wiele zbiorów gotowych fiszek. Istnieje też wiele wydawnictw produkujących całe zestawy. Nie przekreślam tego rozwiązania – ale działając w taki sposób czasami możemy utrudnić sobie pracę.

Po pierwsze, stworzone fiszki mogą często być zrobione w sposób niezgodnie z powyższymi wskazówkami. Mogą być też wykonane w sposób, którego nie lubisz. Uczymy się potem ze źródła, na którym do końca nie możemy polegać. Może to wywoływać niepotrzebną frustrację i uczucie „że to nie ma sensu”.

tworzenie fiszek samemu

Nauka będzie nam przychodziła trudniej. Zostało udowodnione, że to czy uczymy się z materiału gotowego, czy przygotowanego samodzielnie ma znaczenie.

Szybciej zapamiętamy własną karteczkę niż czyjąś. Może się wydawać, że w ten sposób będziemy potrzebowali o wiele więcej czasu na przygotowania i naukę, ale jest to najczęściej złudne odczucie.

Możemy też tworzyć własne fiszki wtedy, gdy nie możemy zapamiętać tych gotowych. Gdy sami trochę więcej popracujemy nad problematycznym materiałem to o wiele łatwiej zapisuję się on w naszej pamięci.

Twórz ciekawe fiszki – dodawaj obrazki

Najlepiej tutaj działa mieszanie słów z obrazkami. Osobiście używam ich do takich rzeczowników, do których niekoniecznie chcę tworzyć jakieś zdania – nazwy owoców, warzyw, mebli. Może to wyglądać np. tak:

tworzenie fiszek z obrazkami

Orange by Ruxandra Cavescuis licensed under CC 3.0  / naniesiony tekst na oryginał

Pamiętajmy, że na pojedynczej fiszce nie musimy wdrążać wszystkich wymienionych tutaj wskazówek. Czasami wystarczy prosty rysunek – tylko tyle i aż tyle.

Twórz fiszki z historiami – używaj mnemotechnik

Co to takiego? Jest to każda metoda, która pomoże Ci połączyć dwie różne informacje i zakorzenić je głębiej w Twojej pamięci. Do nauki słówek czy zasad gramatycznych ponownie używam rysunków.

Nie należy się ograniczać. Tym dziwniejsze, czy bardziej nieprzyzwoite skojarzenia, tym łatwiej nasz mózg je zapamięta – pamiętaj, że są one tylko dla Ciebie i nikomu nie musisz ich pokazywać. Nawet jeśli tak już się stanie, to oprócz salwy wspólnego śmiechu nie ma się czego obawiać 😉

Zerknijmy na kilka przeze mnie stworzonych fiszek – Uwaga! Poziom artystyczny na najwyższym poziomie! (Okazuję się, że to jednak nie ma znaczenia – najważniejsze jest jak najgłębsze przetworzenie informacji na własną rękę – rysując, angażujemy się w daną jednostkę wiedzy.)

Twórz fiszki z historiami - 1

Same il condominio (blok mieszkaniowy) nie mogło mi wejść do głowy. Stworzyłem więc skojarzenie z kondomem – którego pierwsze litery brzmią tak samo i otoczyłem nim budynek 😉 – zapamiętam to słowo już do końca życia.

Twórz fiszki z historiami - 2

Tutaj skorzystałem z tego, że znałem już słówko il capo (szef). Często tacy ludzie – a przynajmniej ja mam taki być może stereotypowy pogląd – mają ze sobą zawsze teczki. Teczka – la cartella zaczyna się na takie same litery jak il capo, co dodatkowo pomaga zapamiętać nową informację.

Fajne? Mam nadzieję, że tak!

Im więcej takich fiszek stworzysz, tym sprawniej będziesz tworzył nowe. Pamiętaj – zabawa informacją pomaga ją przyswoić – jak to nie zadziała, spróbuj stworzyć zdanie!

Po zapisie na newsletter, dostaniesz ode mnie gotowy zestaw fiszek.

Będziesz mógł się ich uczyć na dwóch aplikacjach – Anki i Cram. Każda karteczka zawiera słówko, zdanie i obrazek wykorzystujący mnemotechniki.

Dzięki temu wszystko zapamiętasz bardzo szybko, czasem nawet już przy pierwszym podejściu. Jeżeli nie uczysz się angielskiego, to te karteczki mogą Ci posłużyć jako inspiracja do tworzenia Twoich własnych.

Kliknij i zobacz 3 przykładowe fiszki

Fiszka #3Fiszka #2Fiszka #1

Nie mogę zapamiętać słówka! Tworzenie fiszek z problematycznych wyrazów.

Na pewno zdarzy się nieraz, że któraś z fiszek regularnie będzie lądowała w pierwszej przegródce. Co w takiej sytuacji zrobić? Wyrzucić? Zjeść? Nic z tych rzeczy!

Zamiast znowu próbować w klasyczny sposób nauczyć się karteczki, trzeba podejść do informacji w inny sposób. Takie postepowanie zaskoczy nasz mózg, a nam ułatwi naukę.

„Ale ja mam nawet obrazek!”

Nie szkodzi. Zadaj sobie pytanie:

„Czy to słowo przypomina mi jakieś wydarzenie z mojego życia?”

Kiedy uczyłem się włoskiej gramatyki – a mianowicie zasad kiedy nie powinno wstawiać się żadnych rodzajników – odnosiłem się do tego pytania.

W języku włoskim rodzajników nie wstawia się np. po środkach transportu np. in autobus, albo in bicicletta (autobusem, rowerem). Początkowo napisałem zasadę, a pod spodem narysowałem autobus z rowerem. Informacja niestety stale ulatywała mi z głowy.

Zadałem więc pytanie „Czy to słowo przypomina mi jakieś wydarzenie z mojego życia?”, a później na stworzonej fiszce, w autobusie dorysowałem kontrolera biletów. Zadziałało perfekcyjnie.

Twórz fiszki używając mnemotechnik - 1

Rodzajników nie stawia się również po słówku con (z). Wydarzyło się to samo co wyżej – niby wiedziałem, ale jakoś wyłonienie tej informacji ciągle sprawiało mi problem. Wcześniej miałem prosty obrazek z uśmiechniętą buźką z napisem con gioia (z radością).

Znowu postawiłem przed sobą to same pytanie – zamiast próbować zapamiętać zasadę przedstawioną ciągle w ten sam sposób, dorysowałem drugą buźkę z chmurką “Kurde! Myślałem, że się nie zgodzi” – też tak mieliście, że zgodziliście się na coś z myślą, że ktoś odmówi? 😉

Twórz fiszki używając mnemotechnik - 1

Gdy nie wchodzi Ci jakieś pojedyncze słówka bardzo fajnym sposobem jest dołożenie kilku innych – o tym samym rdzeniu. W tym celu otwieramy słownik, szukamy naszego problematycznego słowa i robimy fiszki z innych – jemu podobnych. Początkowo może być trochę trudniej, ale jedocześnie jeszcze bardziej poszerzymy swoje słownictwo.

Weźmy wcześniejsze die Flasche. Gdy otworzymy słownik na stronie z tym słówkiem, zobaczymy też takie jak: die Flamme i flach. Bardzo użyteczne – gwarantuję, że pomogą nauczyć się również tego pierwszego. Zrób z nich fiszki i zabieraj się do nauki.

Możesz też stworzyć z tego historyjkę i stworzyć fiszkę z obrazkiem i ze zdaniem – Płaska butelka wleciała do płomieni.

Zabieraj się za tworzenie fiszek!

Teraz już wiesz, że fiszka może wyglądać w bogatszy sposób, niż zawierając tylko słowo na przedniej i tylnej stronie. Spróbuj i daj znać jak poszło! Jeżeli miałbyś jakieś wątpliwości, czy pytania to wal śmiało i pisz pod artykułem! Jestem do Twojej dyspozycji i zawsze postaram się pomóc.

Ciao! – BetterAdrian

Pobierz fiszki (angielski)

POP-UP Fiszki

Darmowy poradnik PDF!

E-book jak stać się panem swojego czasu

Kilka słów o mnie!

Adrian Parafianowicz

Mam na imię Adrian i bardzo się cieszę, że tu jesteś 🙂 Kliknij zdjęcie, jeśli chcesz wiedzieć o mnie więcej!

Perełki

2020-11-05T19:50:08+01:00