Nauka z fiszek – Jak to robić? Proste i szybko działające techniki!

NAUKA Z FISZEK

Jak to robić? Proste i szybko działające techniki!

Uczyłeś się kiedyś z fiszek? Najpierw patrzysz na jedną stronę i starasz się przypomnieć co jest na drugiej.

Ale czy na pewno?

Okazuje się, że nauka z fiszek może być o bardziej wiele bogatsza w metody.

Pozwól, że pokażę Ci jak zwiększyć Twoją skuteczność i efektywność.

Nauka z fiszek - jak robić to dobrze?

Wybierz Fiszki dla siebie!

Kliknij na przycisk i znajdź fiszki, które spełnią Twoje potrzeby. Jeżeli zdecydujesz się na ich zakup, część pieniędzy trafi do mnie i zostaną przeznaczone na rozwój bloga!
Nie wiesz co wybrać? Napisz na kontakt@betteradrian.pl! Pomogę Ci!

Możesz być trochę zdziwiony widząc kolejny artykuł na ten temat fiszek – bo przecież taki już był. Nic bardziej mylnego – wcześniej omawialiśmy sposób w jaki należy tworzyć efektywne karteczki, a teraz zajmiemy się już ich bezpośrednią nauką.

To znaczy – wstępne przygotowania za nami – fiszki gotowe i można zaczynać naukę. No ale nie wystarczy po prostu wziąć kartonik z pudełka i próbować sobie przypomnieć co jest na drugiej stronie?

Jeżeli nie wiesz co mam na myśli pisząc pudełko przeczytaj ten artykuł:

Może i wystarczy, ale to nie znaczy, że nie da się robić tego lepiej. Dzisiaj dostaniesz kilka wskazówek, dzięki którym nauczysz się swoich fiszek szybciej, pozostaną one dłużej w Twojej pamięci i ponownie pomogę Ci uniknąć zdradliwego zjawiska – w wyniku którego złudnie wydaję nam się, że opanowaliśmy jakiś materiał.

Nauka z fiszek a tajemnicze subwokalne memorowanie

Pamiętam jak jeszcze w gimnazjum moja nauczycielka z fizyki – bardzo serdecznie pozdrawiam – bezlitośnie wymagała wyrecytowania trzech zasad Newtona. W nocy jakbym Cię obudziła to masz bez zastanowienia wszystko powiedzieć – mówiła. Jąkanie czy zbyt długie zastanawianie się nagradzała jedynką.

Obecnie – co raz częściej takie postępowanie jest uznawane przez rodziców i większość nauczycieli za niepedagogiczne podejście.

Ale czy na pewno do końca jest takie złe? Czy wymaganie by odpowiedź padła praktycznie od razu po zadaniu pytania jest zbyt wygórowanym wymaganiem? Okazuje się, że nie do końca.

Asocjacja – takie swoiste połączenie między pytaniem a odpowiedzią (w tym przypadku) – jest najsilniejsza i najtrwalsza, gdy występuje po sobie w odstępie pół sekundy.

Jak to możemy zastosować w nauce fiszek i czym jest magiczne subwokalne memorowanie? Na początku standardowo bierzemy jedną karteczkę z naszej kartoteki (to ten karton z pięcioma przegródkami).

Załóżmy, że akurat uczymy się fiszki z niemieckim czasownikiem aufwachen (budzić się) z przykładem Ich wache früh auf – budzę się wcześniej.

Jeżeli opanowaliśmy już same słowo aufwachen to zabieramy się do opanowywania zdania. Powtarzamy w myślach jak najszybciej:

Budzę się wcześniej – Ich wache früh auf – Budzę się wcześniej – Ich wache früh auf – Budzę się wcześniej – Ich wache früh auf

Dlaczego uczymy się fiszki myślach? Spokojnie – wypowiadanie na głos też znajdzie swoje miejsce w naszej nauce z fiszek. Tutaj jednak chcemy, by asocjacja między polskim i niemieckim znaczeniem była jak najsilniejsza.

W głowie jesteśmy w stanie memorować słowa szybciej, niżbyśmy robili to na głos. Jak wcześniej wspomniałem – kluczowe jest jak najszybsze powtarzanie treści.  To jesteśmy w stanie w większym stopniu osiągnąć przy subwokalnym memrowaniu – powtarzaniu w myślach. Robimy tak od kilku do kilkunastu razy i najszybciej jak się da.

Na początku może Ci to sprawiać małe problemy – szczególnie przy dłuższych zdaniach. Nie przejmuj się jednak i ćwicz. Jeżeli czujesz duży dyskomfort, to warto zacząć uczyć się fiszek z samymi wyrazami albo zawierającymi bardzo krótkie zdania.

Bardzo ciekawym sposobem na naukę jest stopniowe zwiększanie poziomu trudności naszego zdania. Gdy opanujesz Ich wache früh auf, możesz stworzyć nową karteczkę z nieco bardziej skomplikowaną wersją Ich wache jeden Tag früh auf – codziennie budzę się wcześnie.

Jeżeli również te zdanie nie będzie sprawiało już więcej problemów, to możemy iść za ciosem z kolejną fiszką – Ich wache jeden Tag früh ohne Wecker auf – Codziennie budzę się wcześnie bez budzika.

Takie wyćwiczone w głowie zdania będzie Ci później o wiele łatwiej wypowiedzieć na głos. Jeżeli jednak spróbujesz bez poprzedniego przygotowania, to prawdopodobnie bardzo szybko się zatniesz – świadomość możliwości wystąpienia takiej pauzy może Cię później skutecznie hamować w podjęciu bardziej skomplikowanej konwersacji z drugą osobą.

W przypadku, gdy od razu chcesz zacząć od bardziej złożonej wersji zdania, ale nie wiesz gdzie jest granica twoich możliwości, to możesz utrudniać je aż do momentu, gdy pamięć krótkotrwała zacznie powoli nie wyrabiać – tzn. zaczniesz się wielokrotnie jąkać już w myślach.

Ucz się z fiszek i wykorzystaj ruch

Nasz mózg, tak samo jak u różnych zwierząt uczy się przez ruch. Jeżeli będziemy uczyli się naszych fiszek wykonując fizyczne działania, to zwiększymy ślad pamięciowy dotyczący informacji, na której nam zależy.

Weźmy wcześniejsze zdanie Ich wache auf – budzę się. Wyjmujesz karteczkę, czytasz zdanie w języku niemieckim i od razu symulujesz budzenie się – otwierasz oczy, ziewasz, wyciągasz ręce.

Kluczowe jest tutaj znowu pół sekundy, o których pisałem w poprzednim punkcie. Musisz wykonać ruch natychmiast po przeczytaniu zdania w docelowym języku, a najlepiej już w trakcie. W tym przypadku – przy niemieckiej wersji przykładu.

To co zrobiliśmy przed chwilą (budzenie się) było tylko symulacją tej czynności. Tutaj dochodzimy do ważnego spostrzeżenia – nie musisz wykonywać tych rzeczy dokładnie tak, jak rzeczywiście się one odbywają.

nauka z fiszek a ruch

Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash

Uczysz się zdania – jadę na rowerze? Nie musisz biec na dół do piwnicy, pompować kół i wyjeżdżać podczas zimy w 20 stopniowym mrozie, tylko po to, by polepszyć swoje umiejętność posługiwania się językiem obcym.

Wystarczy zwykłe zasymulowanie ruchu podczas wypowiadania zdania – poprzez trzymanie rąk na kierownicy (tzn. w powietrzu) i udawanie, że szusujesz po ulicach niczym Jason Bourne.

No dobrze – a co zrobić, jeżeli mamy bardziej abstrakcyjne zdania? Powiedzmy – bakterie namnażają się bardzo szybko. Ciężko będzie nam to odwzorować, nieprawdaż?

Teraz zastanówmy się w jaki jeszcze sposób możemy wprawić w ruch coś, co się nie rusza – coś takiego jak nasza fiszka. Możemy ją… obrócić. Banalne nieprawdaż? Wykonuj tą czynność około 10 razy, dość szybko ruszając oczami i obejmując nimi całe zdanie.

Niestety – obrazy – czyli właśnie spoglądanie na fiszki – są utrzymywane w pamięci ultrakrótkiej. Wylatują z niej tak szybko, jak tam wleciały. Jest na to jednak rada.

Od razu jak zaczniesz obracać swoją fiszkę to zastosuj też poprzedni podpunkt – bardzo szybko powtarzaj w myślach zdanie w obydwu językach. Rób obie te czynności naraz przez kilka-kilkanaście sekund.

Nie ruszaj ustami, nie wydawaj żadnych dźwięków. Fiszkę obracasz tak szybko, jak jesteś w stanie wymemorować w głowie słowo lub zdanie.

Inaczej mówiąc – gdy trzymasz fiszkę na polskim tłumaczeniu to wypowiadasz w głowie te właśnie zdanie. Od razu po skończeniu obracasz fiszkę i to samo robisz z obcojęzycznym odpowiednikiem. Najszybciej jak to możliwe i kilka/kilkanaście razy.

Nic nie stoi na przeszkodzie by robić to również z karteczkami, które możemy wyrazić ruchem w klasyczny sposób. Możesz więc wprowadzić tę metodę do każdej fiszki.

Naucz się fiszek mówiąc na głos

Kiedy twoja fiszka jest już w drugiej albo, jednej z kolejnych przegródek to wymawiaj zdania czy słowa na głos przed spojrzeniem na odpowiedź. Pozwala to na uniknięcie zjawiska zwanego iluzją kompetencji (opisałem to również w artykule Tworzenie fiszek online i na papierze – czemu prawdopodobnie robisz to źle?).

Pokrótce – co to takiego? Jest to złudzenie, które funduje nam nasz mózg. Wydaje nam się, że coś wiemy, ale tylko pozornie.

Bierzemy fiszkę i odgadujemy w myślach co jest na drugiej stronie – bardzo często nie pamiętając, jaką dokładnie odpowiedź udzieliliśmy. Gdy już faktycznie obrócimy karteczkę, to stwierdzamy – no tak, tak właśnie powiedziałem.

Szkoda tylko, że w głowie. Robiąc to bezdźwięcznie, możemy trochę ponaginać i mamy poczucie, że nasze odpowiedzi zawsze są poprawne.

By uniknąć późniejszego rozczarowania wypowiadaj swoje tłumaczenia zawsze na głos – w ten sposób będziesz na pewno wiedzieć, czy odpowiedziałeś dobrze, czy nie.

Skuteczna nauka z fiszek - wymawiaj na głos

Photo by Jason Rosewell on Unsplash

Możesz też oczywiście czytać na głos, gdy karteczka znajduję się w pierwszej przegródce. Bo w jaki inny sposób miałbyś ćwiczyć wymowę?

Nauka z fiszek bez nauki – daj sobie czas i … zapomnij

Nie katuj swojej kartoteki. Był to jeden z błędów, który nagminnie popełniałem. Chcąc jak najszybciej opanować język wertowałem fiszki z jednej przegródki po kilka razy dziennie.

W ten sam sposób nie dawałem sobie czasu na ich przynajmniej częściowe zapomnienie – zbyt szybko więc lądowały w co raz to kolejnej szufladce.

By naprawdę zapamiętać jakąś jednostką informacji na długi czas musimy ją najpierw zapomnieć – i to kilka razy. Im większy później wysiłek wkładamy w ponowne przypomnienie, tym lepiej.

Jeżeli zerkniemy na to jak zbudowana jest nasza kartoteka, to zdamy sobie sprawę, że – w odróżnieniu od list – pozwala na segregowanie materiału – odsiewanie od siebie mniej i bardziej problematycznych do zapamiętania informacji.

Łatwiejsze dla nas treści przeskakują więc szybciej do kolejnych przegródek, które są powtarzane rzadziej. Trudniejszy zostaje raczej w pierwszych dwóch – tych, do których zaglądamy najczęściej.

Jeżeli jednak jesteś nadmiernie zaciekły to i tak przerobisz ten sam materiał kilka razy w zbyt krótkich odstępach czasu. Nadgorliwość gorsza od faszyzmu – w tym przypadku sprawdza się w stu procentach.

Jeżeli do tej pory zbyt dużo czasu spędzałeś nad swoją kartoteką i niepotrzebnie przerabiałeś te same fiszki po kilka razy w ciągu dnia – czy jakikolwiek inny materiałto czas przestać.

Pozostałą energię poświęć na inny rodzaj nauki – czytaj, oglądaj, przerób ćwiczenia gramatyczne, stwórz nowe kartoniki albo ulepsz stare. Opcji masz wiele. Nauka fiszek z kartoteką poczeka.

Jeżeli nie wiesz to się dowiedz – ucz się fiszek będąc ciekawym

Kolejny błąd, który popełniałem – i czasami nadal popełniam – było bezmyślnie wkuwanie niektórych z moich fiszek. Na pewno zdarzyło Ci się, że się czegoś uczyłeś – ale za bardzo tego nie rozumiałeś. Z lenistwa jednak tłukłeś na blachę. Dużo frustracji i nerwów – a wyniki? Marne.

Jeżeli nie rozumiesz treści którejś ze swoich fiszek to wstrzymaj się na chwilę i dowiedz się o co chodzi. Nie jesteś pewien w jakim kontekście występuje dane słowo? Przykład wydaje Ci się błędny? Dedukuj się, lub natychmiast wprowadź poprawkę – możesz też odłożyć karteczkę na bok i skorygować ją później.

Ucz się fiszek w różnych miejscach

Przydatne okazuje się by przy kolejnych powtórkach zmieniać miejsce ich przeprowadzania. Dzięki temu zwiększamy ilość haków, na które wkładamy naszą informację.

Wyobraź sobie, że masz przed sobą ścianę spinaczkową do pokonania. Kiedy będzie Ci łatwiej wejść na szczyt – jak będziesz miał po drodze kilka, czy kilkadziesiąt punktów po których możesz się wspiąć?

Oczywiście to drugie – i nie inaczej jest z naszymi przykładami na fiszkach. Dwa miejsca, w których uczysz się swoich fiszek są lepsze niż jedno.

To co prawdopodobnie odczujesz, to odrobina zwiększona trudność w przypominaniu informacji. Dobrze! Trochę większy wysiłek pobudzi Twój mózg.

Zmiana miejsca nauki nie musi wiązać się z całkowitym wywróceniem otoczenia. W minimalnej opcji wystarczy przejść do innej części pokoju, w trochę bardziej ekstremalnej – wyjść np. do kawiarni.

nauka fiszek w różnych miejscach

Photo by Samuel Sosina on Unsplash

Wow! Dużo technik co? Niesamowite ile jesteśmy w stanie wyciągnąć z prostego systemu z pięcioma przegródkami i karteczek. A to jeszcze nie koniec! Będą kolejne artykuły.

Po zapisie na newsletter, dostaniesz ode mnie gotowy zestaw fiszek.

Będziesz mógł się ich uczyć na dwóch aplikacjach – Anki i Cram. Każda karteczka zawiera słówko, zdanie i obrazek wykorzystujący mnemotechniki.

Dzięki temu wszystko zapamiętasz bardzo szybko, czasem nawet już przy pierwszym podejściu. Jeżeli nie uczysz się angielskiego, to te karteczki mogą Ci posłużyć jako inspiracja do tworzenia Twoich własnych.

Kliknij i zobacz 3 przykładowe fiszki

Fiszka #3Fiszka #2Fiszka #1

Pobierz fiszki (angielski)

POP-UP Fiszki

Darmowy poradnik PDF!

E-book jak stać się panem swojego czasu

Kilka słów o mnie!

Adrian Parafianowicz

Mam na imię Adrian i bardzo się cieszę, że tu jesteś 🙂 Kliknij zdjęcie, jeśli chcesz wiedzieć o mnie więcej!

Perełki

2020-11-05T19:51:48+01:00